17.09.2020

TUTKIMUKSEN TEETTÄMINEN EI TYÖLLISTÄ YRITTÄJÄÄ KOHTUUTTOMASTI

Kristian Paavolan yritys TikkiTeam valmistaa mm. peittoja, tyynyjä ja terapiatuotteita, eli erilaisia tikkituotteita. Koronan mullistaessa yrittäjien elämän täytyi Kristianinkin miettiä tuotevalikoimansa uusiksi. TikkiTeam ryhtyi nopealla aikataululla valmistamaan myös kangasmaskeja ja suojatakkeja niin tavalliselle kuluttajalle kuin sairaanhoidon ammattilaisille.

Kristian myy tuotteitaan myös suoraan tehtaalta, mutta pääasiallinen myyntikanava on verkkokauppa. Koska verkkokaupan toiminta on ulkoistettu, ei Kristianilla ollut selkeää kuvaa verkkokaupan toimivuudesta. Tästä asiasta hän halusi saada itselleen lisää tietoa, ja projekti Teetutkimus.fi:n Satu Wivolinin kanssa laitettiin käyntiin.

Ensimmäinen tapaaminen kesti tunnin ja siinä tutkija sai käsityksen, mitä ollaan lähdössä selvittämään.

”Kerroin Sadulle, millaisia asioita toivoin saavani selville verkkokaupan toiminnasta. Halusin kuulla asiakkailta palautetta kaupan teknisestä toimivuudesta, sisällöstä, ja mitä muutoksia asiakkaat ehdottavat valikoimaan tai toimintoihin. Satu otti siitä projektin haltuunsa, ja kyselytutkimus tehtiin asiakkaille, jotka olivat ostaneet verkkokaupasta vuoden 2019 aikana.” Kristian kertoo, että toisen tapaamisen aikana käytiin kyselyn runko läpi ja tehtiin pientä hienosäätöä, sitten kolmas yhteydenotto olikin jo raportti.

Kristian oli erittäin tyytyväinen kyselyn vastauksista saamaansa tietoon. ”Jos minä olisin kysynyt heiltä samoja asioita, ei ole varmaa, olisivatko kaikki vastanneet niin rehellisesti. Sain hyvää ja rakentavaa palautetta, osa koski verkkokaupan teknisiä seikkoja, osa tuotevalikoimaa, ja myös lisää maksuvaihtoehtoja toivottiin. Osa vastauksista koski asioita, jotka asiakas koki tärkeäksi, mutta joita en itse olisi huomannut.”

”Uuden projektin aloittaminen normaalin yritystyön lisäksi tuntuu ajatuksena aluksi hankalalta ja aikaa vievältä. Niin oli tässäkin tutkimusprojektissa. Alussa pidetyn palaverin jälkeen minun aikaani ei juuri tarvittu, vaan Satu hoiti kaiken. Jälkeenpäin sain vaan todeta, että projekti sujui erittäin hyvin ja kivuttomasti. Hintakaan ei ole pienyrittäjälle este, sillä tällaisen verkkokyselyn saa ihan kohtuuhinnalla. Ilman kyselyn tuloksia en olisi saanut näin arvokasta tietoa, millä kehittää verkkokauppaa toimivammaksi. Pitää vain osata kysyä oikeita kysymyksiä, ja Satu pitkällä kokemuksella kyllä osaa.”