25.04.2022

Tutkimustieto auttaa yrityksiä kehittymään

Tämä juttu on julkaistu Vaasa Insider sivustolla 25.4.2022. Kirjoittaja Johanna Haveri. Linkki alkuperäiseen juttuun on lopussa.

Tutkimustoimisto auttaa yrityksiä kehittämään toimintaansa. Myös tutkimusyrittäjä kehittää toimintaansa koko ajan.

Toistakymmentä vuotta yritystutkimusta yrittäjänä tehnyt Satu Wivolin tietää, että hyvän tutkimuksen toteuttaminen vaatii tarkkaa harkintaa, ammatillista osaamista ja täsmällistä tietoa siitä, mitä tutkimuksella halutaan selvittää.

Yhdessä tutkimuksen tilaajan kanssa on aluksi pohdittava, mitkä ovat tutkimuksen tavoitteet ja kohderyhmä. Tämän jälkeen tilaaja voi keskittyä omaan erikoisosaamiseensa ja tukija omaansa. Tarkkaan mietittyjen kysymysten ja sopivasti valitun kohderyhmän avulla saadaan aikaan luotettava tutkimustulos, jota tilaaja voi hyödyntää kehittäessään liiketoimintaansa haluttuun suuntaan.

Brändiuudistuksella tutkimus tutuksi

Kun Satu Wivolin viisi vuotta sitten muutti yrityksensä kanssa pääkaupunkiseudulta Vaasaan, hän sai huomata, etteivät pohjalaisyritykset olleet yhtä tottuneita ostamaan tutkimuspalveluja kuin eteläsuomalaiset yritykset. Tämä tilanne sai hänet miettimään, millä keinoin uuden kotiseudun asiakkaiden olisi helpompi ostaa tietoa hänen yritykseltään.

Tämä pohdinta johti Wicon Oy:n brändiuudistukseen, jonka tuloksena syntyi kolme vuotta sitten Teetutkimus.fi -brändi ja -verkkosivut. Niiden tavoitteena on tehdä asiakas- ja henkilöstötutkimusten ostaminen entistä helpommaksi.

– Verkkosivuilla on esitetty hyvin ihmisläheisesti, mitä tutkimuksen tekeminen pitää sisällään ja mitä sen avulla voi selvittää. Auki kirjoitetut hinnat osoittavat, että tutkimuksen teettäminen ei ole niin kallista kuin monet luulevat. Myös pienillä yrityksillä on varaa teettää tutkimus, Wivolin kertoo.

Vaasaan muutettuaan Wivolin on ollut aktiivisesti mukana monessa, esimerkiksi Vaasan Yrittäjien ja muidenkin järjestöjen toiminnassa. Se on tehnyt häntä tutuksi myös muille seudun toimijoille. Kaikki tämä yhdessä aktiivisen markkinoinnin kanssa on johtanut siihen, että nykyään hänen asiakkaistaan määrällisesti jo yli puolet on tältä seudulta.

– Suurin osa pohjalaisasiakkaista on pieniä yrityksiä, mikä myös todistaa sitä, ettei tutkimuksen teettäminen ole liian kallista pienillekään yrityksille, hän huomauttaa.

Vaasainsider auto

Satu käy asiakkaiden luona Teetutkimus -brändin mukaisella autolla.

Jatkuvaa kehittämistä

Wivolin kehittää jatkuvasti yrityksensä toimintaansa. Esimerkiksi viime syksynä hän otti käyttöön uuden interaktiivisen raportointityökalun, jonka avulla tutkimuksen tuloksia voi tarkastella useammalla tavalla. Tutkimuksen vastauksia voi ryhmitellä, suodattaa ja järjestellä haluamallaan tavalla, mikä ei perinteisessä raportissa ole mahdollista.

– Suurin hyöty interaktiivisesta työkalusta on niille asiakkaille, jotka teettävät samanlaisia kyselytutkimuksia tietyin väliajoin. Silloin on helppoa seurata tilanteen kehittymistä raportista toiseen, ja kertaalleen syötetyt tiedot ovat valmiina raporttipohjassa, Wivolin sanoo.

Uusi raportointityökalu täydentää Teetutkimus.fi:n tutkijan tekemää analyysia ja tulosten läpikäyntiä asiakkaan kanssa.

ELY-konsultointia

Reilun vuoden ajan Wivolinilla on ollut myös ELY-keskuksen konsultointioikeudet. Hän voi siis toimia Tuottavuus ja digitalisointi -osa-alueen kehittämispalveluiden palveluntuottajana ELY:n asiakasyrityksille valtakunnallisesti. ELY-konsultointi on tarkoitettu pk-yrityksille, jotka haluavat kehittää yhdessä kokeneen liikkeenjohdon asiantuntijan kanssa yrityksensä prosesseja entistä tuottavammaksi. Tätä konsultointia asiakas voi hakea suoraan ELY:n sähköisestä järjestelmästä.

– ELY-konsultointi on asiakkaalle erittäin kustannustehokasta, sillä konsulttipäiville on tuettu, kiinteä hinta.

Apua viestintään ja markkinointiin

Brändiuudistuksen myötä Satu Wivolin huomasi, että hänen päivänsä alkoivat täyttyä erilaisista viestintätehtävistä, mikä vei aikaa varsinaiselta tutkimustyöltä. Tuo ongelma ratkesi, kun hän tutustui Mia Hirvelään. Hirvelästä tuli ensin Teetutkimus.fi:n sosiaalisen median assistentti, ja myöhemmin markkinointipäällikkö.

– Yhteistyö Mian kanssa on kehittynyt koko ajan ja pystyn entistä paremmin keskittymään omaan osaamisalaani, kun hän hoitaa viestintä- ja markkinointitöitä, Wivolin kiittelee.

Linkki Vaasa Insider juttuun: https://www.vaasainsider.fi/fi/yrittaja/tutkimustieto-auttaa-yrityksia-kehittymaan/