16.08.2022

Markkinakartoitus selvittää tuotteen potentiaaliset ostajat

Teetutkimus toteutti Jari Valtaalan metallialan yritykselle markkinakartoituksen. Jarin kehittämä muunneltava Tilamoduuli Valtsu oli valmis myyntiin, mutta markkinoinnin ja myynnin kohde oli vielä epäselvä. Tutkimuksen tulokset osoittivat selvästi oikean kohderyhmän, kääntäen näin Jarin alkuperäisen ajatuksen ylösalaisin.

Alavutelainen Jari Valtaala on monipuolinen autoalan yrittäjä. Hänellä on sekä autokorjaamo, että erilaisia metallitöitä tekevä yritys. Tilaustöinä hän toteuttaa asiakkaan tilaamia metallituotteita. Toteutettuja kohteita ovat olleet mm. saunalautta ja mönkijän peräkärry.

“Asiakkaan toiveesta lähdettiin tekemään työmaakoppia. Tärkein ominaisuus kopille oli, että sitä pitää pystyä siirtämään paikasta toiseen yksin. Suunnittelin ja tein prototyypin kontista, jota voi siirtää trailerilla, ja jonka voi räätälöidä asiakkaan käyttötarpeen mukaan. Saman rungon päälle voi rakentaa kontin, joka voi toimia kioskina, työmaakoppina, vessana, toimistona tai kylmätilana. Ensimmäinen Tilamoduuli Valtsu valmistui ja luovutettiin asiakkaalle tänä kesänä”, kuvailee Jari Valtaala viimeisimmän tuotteensa vaiheita.

Koska aikaisempia tuotteita ei oltu mainostettu lainkaan, halusi Jari tehdä Valtsun kanssa toisin. Alavuden kunnasta hän sai listan yritysten nimiä, jotka toteuttavat markkinakartoituksia. Tarjouskierroksen jälkeen paikallinen Teetutkimus valikoitui tutkimuksen toteuttajaksi.

 “Tavoitteena oli selvittää, mitä potentiaaliset asiakkaat ajattelevat tilamoduulista, ja olisiko siinä vielä jotain kehitettävää. Lisäksi halusin tietää, ketkä olisivat potentiaalisia asiakkaitamme, ja kenelle kohdennamme markkinoinnin.”

Alkuperäinen ajatus oli, että isommat yritykset tai kaupungit olisivat kohderyhmäämme. Tutkimuksen tulos käänsi ajatuksen ihan ylösalaisin. Mitä isompi yritys tilaa tuotteita, sitä isompia ja tarkempia vaatimuksia heillä on, eikä niitä pysty pieni yritys toteuttamaan. Pienemmät yritykset taas arvostavat kontin muunneltavuutta ja mahdollisuutta siirtää sitä omin voimin. Lisäksi uusia asiakaskuntia selvisi tutkimuksen valmistuttua, sillä esimerkiksi tapahtuma-ala oli erittäin kiinnostunut moduulista sen muunneltavuuden vuoksi.

“Ilman markkinakartoitusta olisimme lähteneet markkinoimaan ja myymään tilamoduulia väärälle kohderyhmälle, ja menettäneet potentiaalisia asiakkaita ja käyttökohteita. Pahimmassa tapauksessa tuote olisi tullut tiensä päähän heti alkuunsa”

Jari Valtaala on erittäin tyytyväinen tutkimuksen toteutukseen ja sen tuloksiin. “Markkinakartoitus kannattaa ehdottomasti tehdä ennen myynnin aloittamista, sillä se auttaa kirkastamaan oikein kohderyhmän ja jopa selvittämään uusia käyttökohteita. Omiin ajatuksiinsa ja uskomuksiinsa jumiutuu äkkiä, silloin on hyvä saada ulkopuolista apua tutkitun tiedon muodossa. Tulevien tuotteiden myötä aiomme toteuttaa samanlaisen markkinakartoituksen, niin paljon tämä moduulin myynnin kanssa auttoi”, kiittelee Jari Valtaala.